Největší mýty v marketingu a reklamě 2

Pokračování největších mýtů, klišé a stereotypů v marketingu a reklamě v českých luzích a hájích, přesněji ve firmách, agenturách a médiích. Tentokráte projdeme druhou jedenáctku a jeden navíc.

Mýty v reklamě a marketingu

Vrátit se k prvnímu dílu článku  〉 

12. Reklama musí být kreativní

Nemusí. Stačí, když srozumitelně komunikujete důvody, proč by si měl někdo koupit daný výrobek. Na druhou stranu ale není ani pravda, že opravdu kreativní reklama slouží leda tak k exhibici reklamní agentury a jejích kreativců a hodí se pouze jako vstupenka do některé ze soutěží o nejlepší reklamu.

13. Reklamní kampaň trvá 3 až 6 měsíců. …a pak je třeba zase udělat něco úplně jiného a neokoukaného

Naopak, v dlouhé kontinuitě (někdy i desítky let) je síla. Potvrzením toho budiž značky jako Marlboro nebo Pampers. Snaha sáhnout ke změně komunikačního konceptu se změnou managementu, majitele, agentury nebo z jakéhokoliv jiného důvodu, který nemá opravdu reálné opodstatnění, je velmi rozšířený nešvar.

14. Efektivitu nelze měřit

Marketing je investice, ne utrácení rozpočtu. Bohužel, stále hodně marketérů tohle nechápe a k marketingu přistupují způsobem “nalijme tam peníze a počkejme, co to udělá”. Svým jednáním tak nahrávají kritikům marketingu, podle nichž marketing jen rozhazuje peníze, které jiní (rozuměj sales) těžce vydělávají. Víra v to, že efektivitu nelze měřit, je pak pro marketéra dobré alibi, jak obhájit svou existenci.

15. Na marketingu se dá ušetřit

Ne že by se nedalo systematicky pracovat na tom, aby byl marketing efektivnější, ale mnoho firem se stále domnívá, že marketingový rozpočet je zbytečný výdaj a zavřeme-li tento kohout s penězi, jistě ušetříme. Opak je pravdou, a ti osvícení dokonce nabádají, že investovat se má hlavně v dobách, kdy se firmě nebo trhu nedaří.

16. Marketing je práce pro sekretářku

Marketing není pouze sponzoring, výroba letáčků a “chlebíčkový” marketing. Je řada firem, kde marketingové oddělení vzniklo jakýmsi omylem, ať již z přesvědčení, že marketing dělají všichni, takže já u toho nesmím chybět, nebo bylo třeba upíchnout přebytečné pracovníky nebo z nějakého podobně nesmyslného důvodu. Kupodivu, v nejedné firmě tito lidé vydrželi léta až do dnešních dní a najdou se mezi nimi i tací, kteří se za ty roky naučili dělat opravdový marketing.

17. Mail (chat) je nejlepší nástroj komunikace

Nutnost odpovědět všem, hned a na všechno, hlavně bez osobního či alespoň telefonického kontaktu, to je mor dnešní doby. Takové jednání a neschopnost nakládat s časem a určovat si priority je vlastní nejenom lidem z marketingu. Našel by se i nejeden příklad toho, že nějaká aktivita selhala na neochotě manažerů osobně (ve smyslu fyzicky) se angažovat na místě, kde je to potřeba.

18. Jsem nenahraditelný

Mnoho marketérů věří ve své výjimečné schopnosti, a tím i ve svou nenahraditelnost. Při průměrné životnosti marketéra v jedné firmě, která se počítá zhruba na tři roky, je to však velmi naivní představa. Celkově je sice lidí pracujících v marketingu možná málo, a tudíž i výběr vhodných kandidátů je omezen, ale nikdo z této relativně úzké skupiny nevládne žádnými geniálními schopnostmi, které by bylo možno přirovnat třeba ke schopnostem sportovních či jiných celebrit. Mnozí marketéři se přesvědčili, že po svém odchodu z firmy o ně na trhu není takový zájem, jak si původně mysleli.

19. Český trh je specifický

Nežijeme v Americe, u nás to vždycky bude specificky české, tedy o kontaktech, a ne o nějakém “marketinku” (namísto marketingu), i tomu věří stále dost lidí. Naštěstí agresivní nadnárodní firmy dokazují, že co funguje za českými hranicemi, zhusta funguje i u nás.

20. Klient je (v podstatě) blbec

Mnohé agentury a média stále ještě úplně nepochopily, že klient je zákazník, a to zákazník s fundovanými znalostmi. I v případě, že mu takové znalosti chybí, pořád je to zákazník a je chybou agentury, média, rádia, že jej nedokáže přesvědčit o výhodnosti své nabídky.

21. Agentura (médium) mě okrádá

Je to stejně ubohé zjednodušení, jako když nějaké masové médium přinese informace o maržích v řádu desítek, ba stovek procent, které obchodníci dávají na své zboží. Bez znalosti ekonomických souvislostí to také působí jako nehoráznost, ale ještě jsem neslyšel žádného manažera nadávat při platbě 40 korun za presso, že v kavárně pracují zloději, když si účtují tisíciprocentní marži.

22. Nejlepší a nejlevnější kampaně jsou na internetu

Opravdu dobré internetové kampaně stojí spoustu peněz, a navíc vznikají v součinnosti s jinými typy médií. Internet jako celek je v komunikaci důležitý, ale význam internetových kampaní nebo kampaní na sociálních sítích je mnohdy přeceňován.

A jeden navíc…

23. Slyšel (viděl) jste tu naši kampaň…?

Mnoho manažerů žije v představě, že v okamžiku spuštění kampaně ji každý slyšel nebo viděl a každý ji zná. A to navíc ještě do těch nejmenších detailů. O to víc bývají smutní, když je i já často zklamu tím, že si jejich reklamu nepamatuji…

… konec závěrečného dílu.