Váš košík je aktuálně prázdný!
Slovník odborných termínů a pojmů
pro Rádio profesionály
Penetrace
Penetrace popisuje rozšíření určitého produktu nebo média v populaci (trhu).
Příklad: Když penetrace rádia je 86%, znamená to, že 86% obyvatel ČR mají pravidelný přístup k rádiu (pravidelně rádio poslouchá).
Plamafon
Plamafon je v ČR asi nejznámější značka černých molitanových jehlanů na zeď, které se používají v rozhlasových studiích (vysílacích a nehrávacích) pro zlepšení akustiky místnosti.
Materiál zvuk částečně pohlcuje i rozptyluje.
Podcasting
Podcasting je šíření informací ve formě audio souborů (tzv. podcastů).
Funguje tak, že si uživatel z internetu pomocí programu nainstalovaného do mobilu, tabletu, NB, PC nebo jiného MP3 přehrávače stáhne audio obsah, který si potom přehrává kdykoliv a kdekoliv.
Podpořená znalost
Podpořená znalost značky (v cílové skupině) = Prompted Awareness.
Zjišťuje se tak, že se ve výzkumu respondentů z cílové skupiny pokládají otázky typu: Znáte značku X?
Pokrytí rádia
Pokrytím rádia se rozumí území, na kterém je možné běžnými prostředky (normální radiopřijímač, autorádio) poslech stanice
Polarizace vysílání
Polarizace rádiového vysílání určuje směr kmitů vlnění z vysílačů a může být trojí:
- horizontální - rádiová vlna kmitá v rovině (vlevo a vpravo)
- vertikální - rádiová vlna kmitá nahoru a dolů
- smíšená - rádiová vlna kmitá v obou směrech (nahoru a dolů, doleva i doprava)
Některá rádia v ČR vysílají s horizontální polarizací (zejména celoplošné stanice) - pro lepší příjem by anténa přijímače měla mít vodorovné prvky (prutová/drátová ležet v rovině). Jiná rádia (zejména regionální a lokální stanice) vysílají s vertikální polarizací - pro lepší příjem by anténa přijímače měla mít svislé prvky (prutová/drátová směřovat svisle nahoru nebo dolů).
Smíšenou polarizaci vysílání rádia používají v malé míře.
Positioning
Positioning - pozice značky na trhu, její odlišení od konkurence.
Složky positioningu:
- Cílová skupina (Target Audience).
- Oblast, ve které se značka pohybuje, hřiště na kterém hraje (Playfield, Frame of Reference).
- Jak se značka odlišuje od ostatních (Point of Difference).
- Důvody, proč značku koupit (Reasons To Buy).
Povědomí o značce
Povědomí o značce = Brand Awareness = znalost značky v cílové skupině.
Udává, kolik lidí z dané cílové skupiny značku zná.
Přednosta domácnosti
Přednosta domácnosti = Head of Household označuje tu osobu v domácnosti, která činí zásadní rozhodnutí o velkých investicích. Pokud nelze rozhodnout, která osoba v domácnosti to je, je to ten, kdo do domácnosti přináší nejvíce peněz?
Přednosta může být zároveň hospodyní (housewife).
Prime-time
Prime-time = hlavní vysílací čas = denní doba, která je pro rádio charakteristická nejvyšším počtem posluchačů v rámci celého dne.
U rádií je dlouhý prime-time, zpravidla jde o dobu od 6 do 19 hod.
Programové schéma
Programové schéma nebo vysílací schéma = rozmístění rozhlasových bloků, pořadů, rubrik do určitých časových pásem v rámci jednotlivých dnů a týdne.
Prompted Awareness
Prompted Awareness = podpořená znalost značky (v cílové skupině).
Zjišťuje se tak, že se ve výzkumu respondentů z cílové skupiny pokládají otázky typu: Znáte značku X?
Průměrná čtvrthodina
viz. AQH