Váš košík je aktuálně prázdný!
Slovník odborných termínů a pojmů
pro Rádio profesionály
ABCDE klasifikace
Typologie, která populaci rozděluje do několika skupin podle kombinace sociálního postavení a ekonomické zdatnosti domácnosti, ve které člověk hospodaří. Členové domácnosti jsou klasifikováni do skupiny podle postavení hlavy domácnosti (přednosta domácnosti).
A
Top manažeři a profesionálové s nejvyšším vzděláním.
B
Střední management.
C1
Nemanuální pracovníci s vysokým vzděláním, kvalifikovaní pracovníci, vlastníci, firem.
C2
Kvalifikovaní dělníci, nemanuální pracovníci.
D
Kvalifikovaní a nekvalifikovaní manuální pracovníci a málo vzdělaní pracovníci v nemanuálních profesích nebo na manažerských postech.
E
Málo vzdělaní kvalifikovaní i nekvalifikovaní manuální pracovníci, malí podnikatelé v zemědělství a rybářství.
Ad Awareness
Povědomí o reklamě, znalost reklamy.
Udává, kolik procent cílové skupiny si vybavuje, pamatuje reklamu. Povědomí o reklamě může být buď spontánní, nebo podpořené.
Spontánní povědomí o reklamě: Jaké reklamy na žvýkačky jste slyšeli?
Podpořené povědomí o reklamě: Slyšeli jste reklamu na žvýkačky XY?
Advertiser
viz. zadavatel reklamy
Advertising
viz. Reklama
AF (RDS-AF)
AF (nebo RDS-AF) = Alternative Frequencies (RDS) = Alternativní frekvence je služba doplňkového systému vysílání RDS, která umožňuje automatické přelaďování přijímače mezi různými vysílacími frekvencemi jedné stanice (například při jízdě autem) tak, aby přijímal nejsilnější dostupný signál stanice (aby rádio zůstalo na stále stejné stanici co nejdéle).
Afinita
Afinita (nebo také TAI, Target Affinity Index, vhodnost) je index, který popisuje vhodnost konkrétního reklamního nosiče (rádia) pro cílovou skupinu, kampaň. Charakterizuje, jak konkrétní cílová skupina poslouchá dané rádio ve srovnání s obecnou populací (12-79 let).
Počítá se jako poslechovost rádia v konkrétní cílové skupině děleno poslechovostí v populaci. Tedy TRPs/GRPs v daném rádiu.
Čím vyšší afinita, tím je rádio vhodnější pro oslovení konkrétní cílové skupiny. Obvykle afinita vyšší než jedna znamená, že médium je vhodné pro použití v kampani (cílová skupina ho sleduje relativně více než populace). Pro některé cílové skupiny nemusí být možné dosáhnout afinity vyšší než jedna, přesto může mít díky širokému zásahu rozhlasová kampaň smysl.
AM vysílání
AM vysílání označuje rozhlasové vysílání v pásmu dlouhých, středních a krátkých vln. Dříve bylo velmi rozšířené, postupně se od něj upouští.
31.12.2021 ukončil vysílání svých stanic v tomto pásmu Český rozhlas.
AM vysílání provozuje aktuálně už jen stanice Český Impuls.
AMT
AMT = Auditorium Music Testing je hromadné testování hudebních ukázek pro nastavení hudebního schématu rádia.
Testuje se několik set audioklipů/ukázek trvajících 5s a respondenti je hodnotí na počítači.
APSV ČR
APSV ČR = Asociace provozovatelů soukromého vysílání je zájmovým sdružením jinak konkurenčních subjektů (soukromých rádií) s cílem koordinovat, hájit a prosazovat jejich společné zájmy.
APSV ČR je např. členem SKMO, Sdružení podnikatelů ČR, Rady pro Reklamu, Telekomunikační a mediální sekce České obchodní komory, Radio Advertising Bureau (USA) a NAB International.
AQH
AQH = average quarterhour = průměrná čtvrthodina vyjadřuje průměrný počet osob, které během tohoto časového intervalu poslouchaly stanici. Má velký význam pro mediální plánování reklamních kampaní, protože odpovídá GRP v tisících pro jeden spot.
Průměrná čtvrthodina nejlepším možným odhadem počtu lidí, které zasáhne vysílání reklamního spotu umístěné v programu v dané čtvrthodině.
Artist separation
Minimální časový rozestup písní od stejného interpreta ve vysílání rádia.
Je to jeden z parametrů hudebního formátu. Realizuje se nastavením software, který hudebnímu dramaturgovi stanice pomáhá v přípravě hudebního playlistu.
ATL
ATL = Above the Line = Nadlinková komunikace
Forma marketingové komunikace využívající masmédia (rádio, televizi, internet, tisk, outdoor).
Atribut značky
Atribut neboli vlastnosti značky. Značka může být tradiční, netradiční, mladá, konzervativní, moderní, dynamická, cenově efektivní, solidní, veselá, pro všechny, pro muže, pro ženy...
Je důležité rozlišovat mezi benefity a atributy značky.
ATS - Average Time Spent
Průměrná doba strávená poslechem konkrétního rádia. Ukazuje, kolik času trávili v průměru posluchači ze zvolené cílové skupiny poslechem dané stanice.
ATS relative
Průměrná doba strávená poslechem konkrétního rádia těmi posluchači, kteří dané rádio alespoň někdy poslouchali. Nezapočítává se tedy (narozdíl od ATS) ta část cílové skupiny, která dané rádio vůbec neposlouchá.
Auditorium Music Testing
Auditorium Music Testing (AMT) je hromadné testování hudebních ukázek pro nastavení hudebního schématu rádia.
Testuje se několik set audioklipů/ukázek trvajících 5s a respondenti je hodnotí na počítači.
Autohlídka
Autohlídka je označení ozvučeného vozidla rádia s profesionální obsluhou, které umožňuje rádiu poskytovat klientům doplňkové reklamní služby, např.:
- průjezd vymezenou oblastí se hlasitým zvukovým vysíláním reklamy na ulici
- ozvučení a moderování malých akcí typu street promotion
- realizace soutěží v místě, sampling letáků hosteskami
- živé vstupy "z ulice" do vysílání rádia
Autorská práva
Zákonná práva autora na ochranu svého autorství, právo s dílem nakládat a právo na odměnu za tvůrčí práci.
Mezi předměty autorských práv patří díla textová i zvuková, která jsou výsledkem tvůrčí činnosti autora (u rádií např. reklamní spoty).
Autorská práva upravuje je takzvaný autorský zákon (zákon č. 121/2000 Sb. o dílech literárních, vědeckých a uměleckých).
Awareness
Povědomí o značce, produktu či výrobku nebo též znalost značky, produktu, výrobku. Obvykle se vyjadřuje procenty.
Příklad: Značku Volvo zná 84% populace, Volvo má tedy Awareness 84 %.