Váš košík je aktuálně prázdný!
Výherci kmitočtů na provozování komerčních rozhlasových multiplexů intenzivně investují do nových sítí a připravují vysílače. Budou ale pro ně potřebovat zákazníky – rádia, která zase pro své fungování potřebují mít posluchače. Problémem ovšem je, že mezi lidmi není dostatek kompatibilních přijímačů, na kterých by bylo možné DAB+ poslouchat.
Klasické analogové FM vysílání je a zřejmě ještě dlouho bude všeobecně dostupné a veřejnost zatím na argumenty, proč poslouchat digitální stanice, příliš neslyší. Nelze se tomu divit, protože kromě stanic Českého rozhlasu, které jako jediné byly zatím šířeny celoplošně v pásmu DAB+ a jako takové oslovují jen část populace, byla nabídka velmi omezená.
Zájem o digitální přijímače by mohla vyvolat široká nabídka nových stanic, pro které v analogovém FM pásmu už není místo. DAB+ sítě by mohly posluchačům nabídnout až 120 různých rádií. Jenže najde se skutečně dostatek provozovatelů rádií, kteří zainvestují do tvorby svých programů a distribuce digitálního signálu, aby takovouto nabídku vytvořili? Návratnost investice pro ně bude totiž docela nejistá, když jejich stanice budou mít jen málo posluchačů. Protože pro jejich poslech je nutný DAB+ přijímač, který lidé zatím nemají. A stanice s malým počtem posluchačů budou nezajímavé pro inzerenty a tedy budou mít jen malé příjmy reklamy. Přitom právě reklama je živí. A tady vzniká začarovaný kruh, protože rádio a malými příjmy nebude schopné platit za distribuci digitálního signálu…
Kdo tento začarovaný kruh DAB+ rozetne?
Stávající provozovatelé rádií, kteří zadotují digitální vysílání s tím, že kromě současných programů vysílaných v FM pásmu budou v DAB+ vysílat i další programové klony svých stanic? Nebo noví provozovatelé, kteří využijí možnosti mít vlastní rádio? Ale jak si zajistí financování, když jejich stanice minimálně v úvodním (zatím nejasně dlouhém) období zřejmě nebude schopna získat dostatek peněz prodejem reklamy. Protože díky malému počtu posluchačů nebude dostatečně atraktivní pro inzerenty. Nebo se někomu podaří najít model vysílání, které bude tak atraktivní pro posluchače, že budou ochotni platit předplatné za možnost ho poslouchat, podobně jako je tomu u placených podcastů?
V každém případě se dá očekávat, že cesta k plnohodnotnému digitálnímu rádiu u nás bude lemována neúspěšnými projekty a podnikatelskými záměry. Podobně jako tomu bylo u komerčního FM vysílání v jeho pionýrských dobách u nás.
Shrnuto: Klíčem k úspěšnému rozvoji vysílání v DAB+ je jeho monetizace. A penetrace přijímačů je aktuálně její největší brzdou.