Kdy se vyplatí reklamní soutěž na rádiu?

Formáty a obsah rádiových soutěží, ceny, pravidla. Komu a kdy se vyplatí do reklamní soutěže na rádiu jít? A kdy to naopak určitě nedělat?

Reklamní soutěž - kdy a komu se vyplatí

Reklamní soutěže (komerční soutěže) jsou u zadavatelů rádiové reklamy celkem oblíbené. Mohou představovat emotivní a posluchačsky atraktivní formu rozhlasové propagace. Ale také mohou být naprostým propadákem…

Jak a kde se soutěží?

Soutěžní principy jsou různé a často na míru přizpůsobené komunikačním cílům zadavatele. Zároveň by měly vyhovovat formátu rádia a skladbě a preferencím jeho posluchačů. Velmi časté je využití většího počtu komunikačních kanálů: on-air vysílání, rádiový web, rádiové sociální sítě, street call promotion, SMS.

Soutěžící posluchači mohou volat moderátorovi do studia po zaznění signálu (soutěží ten, kdo se dovolá jako první, třetí, atp.). Mohou se do soutěže registrovat nebo přímo soutěžit SMSkou, na webu nebo sociální síti rádia nebo třebas na soutěžní microsite. Rádiová soutěž se může z části odehrávat i venku, třeba před provozovnou nebo na zadavatelem pořádané akci.

Protože fungování reklamy v rádiu je založeno na opakovaném zásahu posluchačů sdělením, potřebuje i komerční rádiová soutěž podporu vysíláním soutěžních anoncí nebo promospotů k soutěži. I pro malou jednorázovou soutěž by takováto podpora měla být nejméně týdenní.

Kolik stojí reklamní soutěž v rádiu?

Poctivá rádiová soutěž proto ve srovnání s klasickou spotovou kampaní nebývá levná.

Zadavatel zpravidla musí rádiu

  • zaplatit vysílání samotné soutěže,
  • zaplatit vysílání promospotů a soutěžních anoncí,
  • zaplatit náklady na další komunikační kanály (např. propagaci soutěže na sociální síti),
  • věnovat výhry do soutěže.

Ušetřit (alespoň naoko) lze připojením se k soutěži organizované rádiem. Stanice takového soutěže zařazují do programu s cílem udržet nebo zvýšit vlastní poslechovost. Využití těchto soutěží je možné a často je to o dost levnější než v případě komerčních soutěží na míru. Někdy rádiím dokonce stačí jen věnovat výhry… Na druhou stranu propagační dopad většiny takovýchto soutěží pro zúčastněné klienty bývá diskutabilní, často dokonce zanedbatelný.

Formát soutěže

Je také naivní si představovat, že bude úspěšná vědomostní soutěž založená na hledání odpovědí spojených s vlastnostmi propagovaného výrobku nebo služby.

Mnohem úspěšnější jsou soutěže, kde je herní princip je

  • jednoduchý,
  • opakovaný,
  • vyvolávající silné emoce,
  • vhodně spojený s propagovaným výrobkem/službou,
  • pečlivě integrovaný do programu rádia,
  • odpovídající preferencím posluchačů konkrétní stanice.

Kdy soutěže využít?

Reklamní soutěže by měly být jakousi třešničkou na dortu rádiové reklamy. Vyplatí se o nich proto přemýšlet v případě, že na rádiu již nějakou dobu systematicky inzerujete a hledáte další způsoby, jak posluchače dané stanice co nejvíce vytěžit. Například, když chcete ovlivnit tzv. „odmítače“ reklamy, kteří soutěže jako reklamu nevnímají. Nebo když je pro Vás zajímavá interakce s početnou fanouškovskou komunitou stanice na Facebooku nebo jiné sociální síti.

Co určitě nedoporučujeme, je jít do rádiové soutěže bez toho, abyste na dané stanici už vysílali reklamní kampaně. Nebo dokonce, aby reklamní soutěž byla vaše první zkušenost s propagací v rádiu.

zdroje: Rádio Profesionál