Váš košík je aktuálně prázdný!
Slovník odborných termínů a pojmů
pro Rádio profesionály
Backsell
Backsell = u rádií zpětný prodej programového prvku.
Technika používaná zejména moderátorem, např. když oznamuje název nebo interpreta skladby, která právě dohrála. Nebo když shrnuje něco, co se v programu již stalo (např. odpolední moderátor připomíná průběh a vítěze ranní soutěže).
Barter
též bártr neboli výměnný obchod. Zadavatel reklamy poskytuje za mediální prostor jako protihodnotu své zboží nebo služby.
Příklad: Když v rádiu slyšíte reklamu na klimatizace a stanice obdržela místo peněz klimatizační jednotky.
Bed (Music Bed)
Bed (Music Bed) = (hudební) podkres je zpravidla instrumentální hudba používaná pod mluveným slovem (moderátora, redaktora zpravodajství,...) ve vysílání.
Booking
Plánování, rezervování a umisťování reklamích spotů a dalších reklamních produktů do programového schématu vysílání rozhlasové stanice. Jedná se vlastně o přiřazování konkrétního datumu a času vysílání jednotlivých spotů a dalších prvků kampaně.
Brand
Značka (v obchodním kontextu). Zahrnuje název, logo, slogan a design spojený se značkou nebo specifickým produktem.
Značka je symbolické označení pro všechny informace spojené s produktem a slouží pro vytváření asociací a očekávání s ním spojených.
Brand Awareness
Znalost značky (v cílové skupině). Udává, kolik procent lidí z cílové skupiny zná danou značku.
Brand Experience
Zkušenost se značkou, zkušenosti, které spotřebitel se značkou má, včetně asociací nebo pocitů a představ, které má se značkou spojené.
Break
Break je označení pro jakékoli přerušení hudebního toku rádia (moderátorský vstup, zprávy, rubrika, reklama, znělka, apod.).
Jako Reklamní break se pak označuje blok reklamy umístěný do rozhlasového vysílání (pořadu).
Budget
Rozpočet reklamní kampaně.
B2B - Business To Business
Druh marketingu, kdy cílovou skupinou nejsou široké masy lidí, ale společnosti, firmy, korporace, organizace.
Např. čipy (pro výrobce zařízení), kopírky (pro firmy), součástky do aut (pro automobilky).
B2C - Business To Consumer
Druh marketingu, kdy cílovou skupinou jsou široké cílové skupiny lidí. Typickými představiteli B2C jsou např. značkové nápoje, potraviny, oblečení, kosmetika, prací prášky,...