Slovník odborných termínů a pojmů 

pro Rádio profesionály

F

Rejstřík

A  B  C  Č  D  E  F  G  H  Ch  I  J  K  L  M  N  O  P  Q  R  S  T  U  V  W  Z  Ž

Fade

Ukončení písně, reklamního spotu nebo dalšího prvku ve vysílání pozvolným způsobem do ticha (do ztracena).

Fast

Fast = rychlý - charakteristika zvukového prvku z hlediska tempa

Flow

Flow = programový tok, průběh a navazování jednotlivých prvků ve vysílání rádia.

FM

FM = Frekvenční modulace vysílání.

V rozhlasovém vysílání se zkratkou FM označuje pásmo velmi krátkých vln - VKV (v ostatních pásmech se nepoužívá frekvenční ale amplitudová modulace AM).

Zkratka FM se také používá místo jednotky megahertz, například 87,5 FM by správně mělo být 87,5 MHz.

Formát

Formát (také rozhlasový formát nebo programový formát) popisuje celkový obsah vysílaný na rozhlasové stanici. 

Cílem formátu je oslovit více či méně specifické publikum (cílovou skupinu) určitým typem programu a pořadů. 

Většina formátů obsahuje více hudby než mluveného slova a je založena na komerční hudbě. 

Příklady:

  • AC – Adult Contemporary (cílová skupina: 25–50 let)
    Masový, nenáročný hudební formát založený na popové hudbě s možnými přesahy do soft rock. Největší hity posledních 10-20 let, nové hity jsou zařazovány jen velmi obezřetně s několikatýdenním zpožděním proti rádiím CHR. Oslovuje široké vrstvy posluchačů. Má celou řadu variant, např. Hot AC, Soft AC, Oldies AC, Gold AG, Euro AC.
  • CHR – Contemporary Hits Radio (cílová sk.: 14–24 let)
    Agresivní hudební formát založený na aktuálních hitparádových hitech. Playlist je velmi úzký a rotace vysoké. Skladby vydrží v playlistu obvykle jen 3-6 měsíců.
  • Oldies (cílová skupina: 30–60 let)
    Oldies rádia hrají převážně pop/rock muziku 60. a 70. let s přesahem do let 80. a 90. Nejnovější hity do tohoto formátu nepatří.
  • Melodie/Schlager (cílová skupina: 30–60 let)
    Jde o mix Soft AC a Oldies s výrazným podílem domácí tvorby od šedesátých let po dnešek. Díky silným retro náladám v české společnosti slaví aktuálně velké úspěchy.
  • Classic Rock (cílová skupina: 30–55 let)
    V zahraničí dříve velmi úspěšný formát u cílové skupiny 20-40 let, dnes boduje zejména u čtyřicátníků, kteří vyrůstali ve zlaté éře rockové hudby.

Frekvence

úplně Frekvence zásahu = počet zásahů cílové skupiny určitým sdělením.