WorldRadio začalo vysílat v DAB+

Licenci k digitálnímu vysílání získalo multikulturní WorldRadio. Původně internetová stanice už od roku 2020 vysílá pro národnostní menšiny žijící na území ČR.

WorldRadio začalo vysílat digitálně, World Radio vysílá v DAB+ multiplexu Fiera Touch.

WorldRadio na začátku dubna zahájilo éru svého digitálního rozhlasového vysílání v pásmu DAB+. Posluchači si ho mohou naladit v digitálních sítích společnosti Fiera Touch v Praze, z krkonošské Černé hory, v Táboře a Jemnici na jihu Vysočiny. Aktuální dosah není velký, ale operátor bude postupně doplňovat další vysílače, až pokryje většinu Čech (bez Plzeňského a Středočeského kraje) plus Vysočinu. Zároveň WorldRadio deklarovalo ambici svoje pokrytí v digitálním vysílání rozšiřovat a proto se jeho program v budoucnu možná objeví i v některém z dalších komerčních multiplexů.

WorldRadio se profiluje jako multikulturní a multijazyková stanice zaměřená na národnostní menšiny žijící v Česku. „Je to místo, kde se národnostní menšiny nejen slyší, ale kde jejich hlasy formují obsah,“ říká Mária Hušová, PR manažerka a redaktorka WorldRadia. Aktuálně v programu kromě češtiny znějí slovenština, polština, ukrajinština, romština nebo řečtina. Velmi pestrý je i hudební formát stanice, který obsahuje například balkánskou, polskou, francouzskou, řeckou, romskou či vietnamskou hudbu, world music, funk, pop 80. a 90. let nebo smooth jazz a world jazz.

Svým zaměřením je WorldRadio někde na pomezí veřejnoprávního a komerčního charakteru. Svým programem v různou dobu cílí postupně na velmi odlišné cílové skupiny potencionálních posluchačů. V průběhu dne se proto musejí jeho posluchači několikrát vyměnit. To klade vysoké nároky na kvalitu programu a komunikaci s posluchači, které stanice musí dokázat přimět, aby se po odlazení zase vrátili. Pokud to nedokáže, nebude úspěšná, protože ji nebude skoro nikdo poslouchat.

Se zahájením digitálního terestrického vysílání stanici výrazně vzrostou náklady na provoz, zejména na šíření signálu. Bude proto zajímavé sledovat, zda a jakým způsobem si rádio zajistí dlouhodobé financování. Klasický byznys model založený na prodeji reklamy nejspíše nebude fungovat a málo pravděpodobný je úspěch modelu komunitního financování jednotlivými národnostními menšinami.

Provozovatelem WorldRadia je spolek European People & Media, jemuž předsedá Pavel Petr. Organizace, která existuje od roku 2008, se zaměřuje na národnostní menšiny a vydává pro ně audioverze knížek a povídek, připravuje podcasty a vzdělávací programy.

zdroj a obrázek: WorldRadio