Váš košík je aktuálně prázdný!
![Rozhlasové vysílání v roce 2024, vývoj rozhlasového rádiového trhu, události a novinky, ve světě rádií, co přinesl rok 2024](https://www.radioprofesional.cz/wp-content/uploads/2025/01/radiovy-rok-2024-1200x650.jpg)
Rozhlasový trh v roce 2024 pokračoval v růstu, který byl ale provázen obavami z dopadů celkového ekonomického vývoje ve světě i v ČR. Inflace sice postupně klesala, ale přetrvávala motivace vlastníků a managementů stanic hledat další úspory a tlačit na efektivitu provozu stanic.
V segmentu soukromých rádií začal rok dokončením převzetí mediální skupiny Mafra společností Kaprain. Nového majitele tak získala rádia Impuls, Český Impuls a Rock Zone. Samostatný provoz neustálo Rádio Česká Kanada, které ovládla Joe Media a využila pro posílení pokrytí svého Hey radia.
Rušno bylo dle očekávání na poli mediální legislativy. Příprava velké mediální novely, která má přinést zvýšení poplatků pro Český rozhlas a zároveň rozšířit okruh poplatníků, se nakonec v závěru roku dostala v Poslanecké sněmovně do závěrečného čtení. Původní záměr, aby média veřejné služby operovala s navýšeným rozpočtem už od začátku roku 2025, se tak nenaplnil. Pokud novela, proti které se staví soukromá rádia i opoziční poslanci, nakonec sněmovnou projde, vstoupí v platnost nejdříve na jaře 2025.
S koncem roku 2024 se u nás prakticky uzavřela kapitola pilotní fáze digitálního rozhlasového vysílání. Zároveň to byl rok zahájení postupného budování finálních komerčních DAB+ multiplexů. Ty vytvoří dostatek prostoru pro zájemce o digitální vysílání. Zatímco analogové FM vysílání už nenabízí, kromě budování vysílačů s minimálním výkonem, prostor pro výraznější expanzi, zájemci s dostatečným kapitálem budou moci digitálně vysílat např. i celoplošně. Problémem ale stále zůstává nedostatek DAB+ přijímačů mezi lidmi a z toho vyplývající nízká poslechovost digitálního vysílání a s ní související problémy s financováním tohoto vysílání z výnosů prodeje reklamy.
Přehled vybraných událostí na rozhlasovém trhu v roce 2024
Leden
- Český telekomunikační úřad (ČTÚ) úspěšně dokončil aukční proceduru, v níž mezi účastníky soutěže, budoucí operátory, úspěšně rozdělil 2 celoplošné a 7 regionálních digitálních rozhlasových sítí (DAB+ multiplexů).
- Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil prodej skupiny Mafra (MFD, LN, Metro aj.) a rádiové firmy Londa (Impuls) firmě Kaprain Karla Pražáka.
- Fajn rádio ze skupiny Media Bohemia spustilo dvě nová streamová rádia Fajn Fresh (inkubátor pro nové mladé moderátorské talenty ) a Fajn Vibe (rapové rádio).
- Hey radio získalo 2 nové městské FM vysílače v Ústí nad Labem a Třinci.
- Country radio – nadregionální klidné radio do neklidné doby dostalo licenci pro 8 nových nízkovýkonných FM vysílačů.
- Rádio Expres FM z mediální skupiny Seznam.cz získalo licenci na nové vysílače v Brně, Jihlavě a Ústí nad Labem.
- Lokální jihočeské Rádio Česká Kanada má po 8 letech nového majitele, společnost Joe Media Miroslava Pýchy. Ta plánuje začlenit vysílače pod program svého Hey rádia.
Únor
- Od 1. února se majitelem Londy stala investiční skupina Kaprain. Londa přímo nebo přes dceřiné společnosti provozuje rádia Impuls, Český Impuls a Rock Zone.
- Hitrádio FM Plus zprovoznilo nový vysílač Mariánské Lázně 96,6 FM. Druhý vysílač v lokalitě zlepšil možnost příjmu stanice v lázeňském městě.
- Zkušební digitální vysílání pro Prahu a okolí zahájil rakouský hudební projekt MUSICONLY. V Multiplexu COLOR DAB+ vysílal nemoderovaný program.
Březen
- Webové Oldies Radio se změnilo na Blaník Oldies. Media Bohemia tímto krokem pokračuje v konsolidaci značek svých stanic a přípravě na digitální rozhlasové vysílání.
- Rádio Expres FM s využitím AI hlasů lokalizuje vysílání zpravodajství a do vysílání ho zařazuje v šesti regionálních mutacích.
- Rádio Čas spustilo vysílání ze třech nových vysílačů na Jihlavsku: Jihlava 99,4 FM, Měřín 94,7 FM a Velká Bíteš 101 FM.
- Mladé olomoucké městské Radio Metropole získalo 3 nové FM vysílače a dostane tak svůj program z hanácké metropole do dalších moravských měst.
Duben
- Místopředsedou Rady Českého rozhlasu se stal Marek Pokorný, který ve volbě zvítězil většinou pěti hlasů. Šlo už o devátou volbu, předchozích osm pokusů ztroskotalo.
- Frekvence 1 začala využívat AI moderátora pro automatizovanou produkci zpravodajských přehledů v audio i videoformátu.
Květen
- Ministerstvo kultury ČR předložilo nový návrh přepracované novely zákona o financování médií veřejné služby. Počítá v něm nadále se zvýšením poplatků pro ČRo na 55 Kč. ČRo zároveň ale má přijít o reklamu na webu.
- České Radiokomunikace (CRA) zahájily vysílání regionální sítě digitálního rozhlasového pozemního vysílání (DAB) na kmitočtech, které získaly v aukci. Jako první byla spuštěna regionální vysílací síť R15 z vysílače Praha Žižkov.
- Hey rádio začíná vysílat na frekvencích zaniklého Rádia Česká Kanada Dačice 92,9 FM a Jindřichův Hradec 103,6 FM.
- Původně olomoucké městské Radio Metropole získalo další městský FM vysílač pro Mohelnici.
- Český rozhlas vyhrál tendr na vysílání audiokomentářů dvou nejvyšších tuzemských fotbalových soutěží pro následující tři sezóny: 2024/25, 2025/26 a 2026/27.
- Narozeninový koncert Rádia Blaník v sobotu 25. května opět zcel zaplnil přírodní areál na Konopišti, hlavní hvězdou byla Liz Mitchell a kapela Boney M.
Červen
- Nová podoba návrhu velké mediální novely se nelíbí zástupcům soukromého rozhlasového vysílání. Svůj kategorický nesouhlas vyjádřili v dopise premiérovi Petru Fialovi.
- Skončilo vysílání Rádia Ukrajina, které v ukrajinštině vysílalo především pro uprchlíky, kteří do Česka utekli před válečným konfliktem ve své zemi.
- Středočeské vysílání Českého rozhlasu změnilo svůj název. Zanikající značku ČRo Region nově nahradil Český rozhlas Střední Čechy.
Červenec
- Mladoboleslavské Radio Energic ve středu 10. července dočasně opustilo platformu digitálního rozhlasového vysílání DAB+.
- Mladé nezávislé taneční Fresh Radio získalo licenci pro dva nové FM vysílače v Klimkovicích a Třinci.
Srpen
- Media Club se stal oficiálně jediným majitelem Impression Media. Od loňska zde držel 80 %, po jarních změnách získal zbývajících 20 % od minoritních vlastníků.
- Výzkum Radioprojekt přešel na hybridní formu měření, když stávající deklaratorní měření rozšířil o elektronický panel adMeter. Od roku 2027 pak plánuje plné využití elektronického měření.
Září
- Český rozhlas Brno zahájil své pravidelné vysílání právě před 100 lety dne 1. září 1924.
- Rádio Energic se vrátilo do DAB+, vysílá v Praze v novém digitálním multiplexu společnosti Fiera Touch.
- Rádio Prostor s novou šéfredaktorkou zpravodajství upravuje programové schéma a doplňuje aktuální zpravodajství a servisní informace.
- Rádio Expres FM získalo licenci pro dva nové městské vysílače v Liberci a Českých Budějovicích.
- Radio United Broadcasting v rámci konsolidace Country radia sjednocuje dílčí programy pod jednu střechu.
Říjen
- Miloš Pokorný se po sedmi letech vrátil do vysílání Frekvence 1. Naposledy moderoval na Rádiu Expres FM.
- Malé a mladé nezávislé taneční rádio Fresh zprovoznilo pro Ostravu druhý vysílač Klimkovice 88,6 FM a souběžně také přestěhovalo své vysílací studio.
- Nadregionální Radio Beat získalo 10 nových FM vysílačů, převážně jde o lokální vysílače s malým výkonem.
- Media Club oznámil zvýšení cen rádiové reklamy pro rok 2025. Spotová národní i lokální reklama zdraží v průměru o 5 %.
- Soukromá rádia spustila kampaň Dopisposlanci.cz proti navýšení poplatku ČRo. Vyzývají v ní občany, aby napsali poslancům a senátorům a vyjádřili svůj nesouhlas s projednávanou mediální novelou, která má navýšit rozhlasové poplatky.
- Rádio Jih Cimbálka uvedlo do provozu nový vysílač Kyjov 91,8 FM.
Listopad
- Frekvence 1 spustila reklamní kampaň postavenou na osobnostech svých moderátorů. Spojuje v ní jejich jména s unikátními termíny.
- David Krzok nahradil na pozici výkonného ředitele Miroslava Hrnka. Navazuje to na již provedené personální změny v mediální skupině Media Bohemia, v rámci kterých se stal novým programovým ředitelem Fajn rádia Chris Kaufman, řízení Rock Radia převzal Martin Drtina a Petr Uchytil se stal šéfem marketingu Radiohouse.
Prosinec
- Radiohouse oznámil zvýšení cen rádiové reklamy pro rok 2025. Nejsilnější produkt Radiohouse Total zdražuje průměrně o 1,4 %, cenu reklamy na Rádiu Blaník a Rock Rádiu navyšuje v průměru o 5 %.
- Fajn rádio přichází s novou vizuální identitou a novou ranní show Wake Up Show.
- Radio United Broadcasting v rámci konsolidace svých stanic se souhlasem Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) sloučilo své dílčí licence pro FM vysílání u rádia Kiss, Radia Beat, Country radia, Radia 1 a Radia Spin.
- Vládní velká mediální novela k růstu televizního a rozhlasového poplatku a k rozšíření okruhu plátců postoupila ve Sněmovně do třetího čtení.
zdroj: Rádio Profesionál