Váš košík je aktuálně prázdný!
Slovník odborných termínů a pojmů
pro Rádio profesionály
H2H
H2H = Human To Human
K známějším termínům B2B a B2C nově přibyl H2H, tedy human-to-human a představuje další posun marketingu k více osobní a personalizované komunikaci.
Příklad: Reklamní spot namlouvá přímo majitel firmy...
Halo Effect
V reklamě přenos účinku komunikace jedné značky na jinou značku nebo produkt. Jedná se o parazitní jev, který nastává, pokud spotřebitelé nedostatečně rozlišují mezi podobnými značkami nebo produkty.
Příklad: Když reklamní kampaň na Vodňanské kuře zvýší prodeje kuřat Drůběžárně Xaverov, jedná se o haló efekt. Oba producenti kuřat mohou v myslích spotřebitelů splývat, a proto podpora jednoho z nich ovlivní výsledky obou...
Hard sell
Aktivity přímo zaměřené na růst nebo podporu prodejů produktu.
Hlava domácnosti
Head of Household nebo také přednosta domácnosti. Označuje tu osobu v domácnosti, která činí zásadní rozhodnutí o velkých investicích. Pokud nelze rozhodnout, která osoba v domácnosti to je, rozhoduje, kdo do domácnosti přináší nejvíce peněz.
Hlava domácnosti může být zároveň hospodyní (housewife).
Hlavní vysílací čas
Hlavní vysílací čas neboli prime-time je čas během dne, kdy má rádio nejvyšší poslechovost.
Pro rádio je prime-time po celý aktivní den (6-19 hod.).
Reklama v prime-time je nejsledovanější, ale také nejdražší. Výhodou jsou vysoké procento sledovanosti a vyšší pozornost věnovaná médiu, nevýhodou pak vyšší cena a více konkurenčních značek ve vysílání.
Hook
Hook je charakteristická ukázka písně, zpravidla refrénu.
Používá se několik hooků po sobě např. na konci vysílací hodiny jako anonce/upoutávka na příští vysílací hodinu (jaké známé hity se budou v následující hodině hrát) nebo pro doplnění programového prvku do požadovaní délky (při rozpojování a spojování programu na více vysílacích okruhů).
Hospodyně
Hospodyně neboli housewife zahrnuje ty osoby v domácnosti, které se starají o běžné denní nákupy. Tvoří ji z 95 % ženy a z 5 % muži (singlem, vdovci, staří mládenci, otcové na mateřské dovolené).
Hospodyně může být zároveň přednostou domácnosti.
Hudební dramaturg
Hudební dramaturg (nebo též hudební ředitel) = head of music, je člověk v rádiu zodpovědný za výběr hudby a přípravu hudebních playlistů. Playlisty se tvoří dopředu a jsou pro moderátory závazné..
Hudební formát
Hudební formát (nebo jen Formát) popisuje celkový obsah hudebního vysílání rozhlasové stanice a jeho zaměření na více či méně specifické publikum (cílovou skupinu) určitým typem a charakterem hudby.
Příklady:
Obecné hudební formáty
- AC – Adult Contemporary (25–50 let)
masový, nenáročný hudební formát založený na popové hudbě s možnými přesahy do soft rock - Hot AC (18–40 let)
větší zastoupení nejnovějších hitů - Soft AC (25–55 let)
odlehčený AC formát sahá častěji do osvědčených hitů - Gold AC (30–60 let)
kombinuje AC a oldies, nové hity výjimečně a s velkým zpožděním - Euro AC (20–45 let)
alternativní AC formát se širším hudebním záběrem, který se vyhýbá se největším komerčním hitům - CHR – Contemporary Hits Radio (14–24 let)
agresivní hudební formát založený na aktuálních hitparádových hitech - Dance CHR (14–24 let)
specializace na diskotékovou a klubovou taneční scénu - Rock CHR (14–24 let)
postavený na aktuálních rockových singlech.
Žánrové hudební formáty
- Classic Rock (30–55 let)
boduje zejména u čtyřicátníků, kteří vyrůstali ve zlaté éře rockové hudby - Soft Rock (25–60 let)
postavený na největších rockových hitech historie - AOR – Album Oriented Rock (19–34 let)
alternativní rockový formát postavený na méně známých písních - Country (25-60 let)
americké country s částí oldies muziky a výrazným podílem české folkové produkce
Hudební playlist
Hudební playlist (nebo jen Playlist) je seznam a pořadí skladeb vysílaných rádiem.
Připravuje ho hudební dramaturg pomocí specializovaného software (např. Selector, MusicMaster, Powergold), kde vybírá optimální skladby a určuje jejich pořadí v kontextu s hudebním formátem rádia, denní dobou, dnem v týdnu, ostatními prvky programu, atd. atd.